3 råd til dig som overvejer at starte egen virksomhed

Iværksætteri er oppe i tiden - både politisk og økonomisk, men desværre ser vi, at en stor andel af selvstændige er nødt til at lukke deres virksomheder, inden de har nået deres potentiale (hvilket vi i øvrigt har belyst i vores artikel: Hvornår går din virksomhed konkurs?). Vi mener, at dette i stor grad skyldes, at mange iværksættere ikke har adgang til den nødvendige viden om, hvordan en virksomhed rent faktisk drives. Der er selvsagt en lang række forskellige faktorer, som du med fordel skal have styr på, inden du vælger at kaste dig ud i dit iværksættereventyr. Vi vil derfor gerne hjælpe dig på vej, og har således nedenfor samlet nogle gode råd til dig som (potentiel) iværksætter. De tre råd kan måske også virke, som inspiration til dig der allerede er i gang som selvstændig.

 

1. Er der overhovedet et behov og et markedspotentiale?

Ser du et behov hos dig selv, eller har du fundet et behov, som ingen andre endnu dækker? Har du fået udenlandsk inspiration til det danske marked, eller vil du optimere et eksisterende tilbud ved at anvende en smartere løsning? Uanset hvad din virksomhed skal lave, burde dit udgangspunkt altid være at identificere et behov. I naturlig forlængelse af det, bør du grundigt analysere, om der også er et reelt markedspotentiale, og i så fald hvor stort dette er. Det virker jo logisk, men vi ser desværre igen og igen, at netop dette punkt ikke er gennemført tilstrækkeligt inden iværksætteridéen søsættes, noget der gør, at det bliver umuligt at opnå positive resultater – uanset hvor meget arbejde, der lægges i projektet. Hør hvad nogle af Danmarks dygtige iværksættere mener i videoen nedenunder.

 

 

2. Kerneværdier og kerneformål

I forlængelse af første råd, men til forskel fra samme, skal kerneværdier ikke retfærdiggøres eksternt. Kerneværdierne i din virksomhed tillægges selvsagt en høj værdi internt, og du skal som udgangspunkt ikke tilpasse din virksomheds kerneværdier ud fra kunderne, men til gengæld søge at påvirke dine markeder og/eller kunder til at være tro mod dine kerneværdier. Komplementært til kerneværdierne er virksomhedens kerneformål, som beskriver din virksomheds eksistensgrundlag. Begrebet skal ikke forveksles med virksomhedens produkter, idet kerneformålet typisk hviler på dine idealistiske overbevisning(er) i forhold til virksomheden.

 

3. Strategi - reverse engineering

Når du har fået anskueliggjort de første to råd, skal du så småt til at se på en strategi, som kan hjælpe dig med systematisere dine arbejdsmetoder fremadrettet. De fleste vil her have en tendens til at se strategi fra ”et nulpunkt” og så frem i tid. Men måske ville det være lettere at vende det på hovedet og starte med at fastslå: hvor både du og din virksomhed skal være om 5 år, 3 år, 1 år, og derefter bryde det ned til helt konkrete delmålsætninger på 3 måneder inden for det kommende år. Se mere om netop dette i videoen nedenfor hvor iværksætter eksperterne giver gode råd fra den virkelige verden.

 

 

Læs med i artiklen 4 råd til dig som skal i gang med din virksomhed, hvor vi kommer med flere råd i forhold til overvejelser, der kan have væsentlig betydning for, hvordan hele din idé kommer fra start.

kr.

mdr.

  • Månedlige afdrag:
    kr.
  • Totalbeløb til afdrag:
    kr.

20% Rabat på Ekspeditionsgebyret såfremt samtlige afdrag indbetales rettidigt: 5.596 kr.
Læs mere her