21.1.2019

Cash is king – eller snarere cash flow is king?

I en ideel verden giver dine leverandører dig lange kreditter, og dine kunder betaler for dit arbejde forud. Det er dog langt fra virkeligheden for de fleste virksomhedsejere, og de likviditetsmæssige udfordringer man kan ende i, kender stort set alle selvstændige til.

 

Din forsyningskæde skaber en likviditetshovedpine

De fleste vil nok kunne nikke genkendende til at have en ellers sund forretning, men med svingende pengestrømme. Vekslende pengestrømme kan på den ene side skyldes korte betalingsfrister eller ligefrem krav om forudbetaling fra dine leverandører, eller på den anden side at du måske har store virksomheder eller offentlige institutioner som kunder, hvor faktureringstiden kan være på 60 dage eller helt op til 180 dage. Tillæg hertil din egen produktionstid, og så har vi ofte en likviditetshovedpine, fordi du stadig har løbende udgifter i din virksomhed. Din virksomhed bliver altså drænet på sin likviditet i en eller flere dele af forsyningskæden. En analyse fra Norstat udarbejdet på vegne af interesseorganisationen SMVDanmark viser, at 43 % af små og mellemstore virksomheder oplever betalingsfrister over 30 dage, og heraf tilkendegiver 42 %, at det giver likviditetsudfordringer[1].

 

Kreditrisiko og betalingsrisiko

Store private virksomheder vil som udgangspunkt være gode kunder ud fra kreditmæssigt synspunkt, og derudover vil der som regel også være mulighed for et længerevarende samarbejde. Det samme gør sig gældende for offentlige institutioner. Det lyder jo fint, men samtidig er ulempen, at denne type kunder ofte har meget lange faktureringstider, f.eks. 60-180 dage. Så de er gode kreditmæssige kunder, men knap så gode ”cash flow-mæssige” kunder. Omvendt kan du sigte efter mindre kunder, som ofte kan betale hurtigere, men her vil ordrerne som udgangspunkt også være proportionalt mindre, og det kræver således flere og mere omsætning i din kundeportefølje at skabe en tilsvarende eller tilfredsstillende indtjening gennem disse. De mindre kunder har som udgangspunkt også en højere individuel kreditrisiko, dog er du samtidigt mindre sårbar, da dine pengestrømme ikke kun er fordelt på et fåtal af kunder.

 

Forhandling og forudbetaling

Lange faktureringsperioder og sene betalinger for dine leverede serviceydelser eller produkter er selvsagt ikke optimalt, men ofte vil du som mindre virksomhed desværre have meget lidt eller ingen forhandlingsautoritet i forhold til større leverandører og store kunder. Derudover kan tidsperspektivet ved forhandling være langt. Omvendt kan du også stille dig på halen og kræve forudbetaling fra dine kunder. Det vil sandsynligvis være praktisk umuligt i en lang række brancher, og næstbedste mulighed er delbetalinger, som forfalder i takt med, at arbejdet eller produkterne leveres. Læs i øvrigt med i: Manglende betaling: 5 tips til at få dine kunder til at betale til tiden og få inspiration til hvordan du minimerer risikoen for dårlige betalere.

 

Kilde link: SMVdanmark