7.3.2018

OPR-Virksomhedslån – START-OBS | International

Vi er for længst landet på månen, pathfinder-fartøjet har fotograferet Mars, og Elon Musks SpaceX-projekt sætter ingeniørmæssige raketrekorder konstant. Alt dette var ikke sket uden driftige iværksættere, der turde tænke stort. Selvom din virksomhed befinder sig i en mindre skala end NASA og SpaceX, så gælder det også for dig, at du kan have brug for at tænke stort.

Se med herunder og hør, hvordan nogle af Danmarks dygtigste iværksættere fik deres virksomhed sat, om ikke i ”rum-perspektiv”, så i hvert fald i internationalt perspektiv.

 

 

Er Danmark stort nok til din iværksætteridé?

Det ligger måske ikke lige for i den danske mentalitet at tænke stort, selvom vi på mange områder er et foregangsland. Et væsentligt spørgsmål ift. din (nystartede) virksomhed er således, om markedspotentialet i Danmark er stort nok. For nogle virksomheder vil Danmark givetvis være stort nok, men for mange virksomheder vil deres fremtidige vækst ligge uden for hjemmemarkedet, givet de begrænsninger, den demografiske sammensætning i Danmark har.

 

Tænk internationalt!

Det kan naturligvis være svært at tænke internationalt fra dag ét, men et helt basalt element som virksomhedens sprog, eksempelvis på dennes hjemmeside, kan være noget, som du bør overveje fra begyndelsen. Skal hjemmesiden kun være på dansk, eller skal der også være en oversat (engelsk) version? Netop oversættelser kan være en enorm udfordring, hvis du skal nå et internationalt niveau - f.eks. ift. samarbejdsaftaler, men også hvis du eksempelvis har en webshop med bare 100 produkter og dertilhørende produktbeskrivelser. Google Translate kan desværre ikke klare alt, og kunder på et nyt marked vil hurtigt kunne fornemme, hvis sproget ikke har den rette ”lokale” tone. Selvom verden generelt er blevet digital og international, har mange slutkunder stadig en lokalt forankret købspsykologi, som du ikke bør undervurdere. Så tænk internationalt og analyser markedet, som du vil ind på, grundigt, inden du går i gang.

 

Er man alene?

Der kan være hjælp at hente, hvis du vil ind på et nyt marked, eksempelvis fra de danske ambassader i udlandet, som har et godt lokalkendskab og måske endda også kan facilitere en første kontakt med potentielle samarbejdspartnere el.lign. Eller måske fra Danmarks Eksportkredit eller Eksportrådet under Udenrigsministeriet.

 

Du bør også nøje vurdere, hvor du lægger din udenlandske investering - skal du eksempelvis investere i det svenske marked, hvor der ”kun” er dobbelt så mange indbyggere som i Danmark, eller skal du til Tyskland, hvor der er 14 gange så mange indbyggere, og bliver investeringen så meget dyrere givet indbyggertallet? Med andre ord: hvor er der størst markedspotentiale per investeret krone? Det geografiske nærområde kan virke psykologisk tiltrækkende, men det kan også rumme en falsk forestilling om ”kulturelle” ligheder i kraft af den geografiske nærhed.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende direkte opdateringer om at være virksomhedsejer, kreditter til virksomheder, lån til virksomheder og meget mere. Du kan også følge os på Facebook og/eller på LinkedIn.

 

kr.

mdr.

  • Månedlige afdrag:
    kr.
  • Totalbeløb til afdrag:
    kr.

Kundeservice

Åben hverdage
09.00-17.00
Telefonnummer
78 76 24 50
E-mail
kundeservice
@opr-virksomhedslån.dk
   
19.06.2018
Du sælger hele tiden! Alle kan, men har du passion for salg? Lad os dog slå en ting fast: Vi kender... Læs mere…
11.06.2018
… og ændret vores produkt. Følgende ændringer træder i kraft for virksomhedslån, som er ansøgt og... Læs mere…
25.05.2018
Vinderen af ”Danmarks Bedste idé” er for længst fundet, men de positive effekter fra kampagnen... Læs mere…
27.03.2018
Vi modtager gerne låneansøgninger i påskedagene. Dog vil låneansøgninger modtaget efter kl. 16.00... Læs mere…