21.2.2018

OPR-Virksomhedslån – START-OBS | Opstarten

Vi forestiller os, at du nu har fået styr på din iværksætteridé, jf. nyhedsbrevet fra den 19. februar 2018. Men hvad er det næste skridt? Se filmen herunder og hør, hvordan nogle af Danmarks dygtigste iværksættere kom i gang med deres virksomhed.

 

(Djævlens) advokat

Ham kender vi alle sammen, men det er svært at være det for sig selv. Hele din idé kan på nuværende tidspunkt virke fantastisk, men det skader som regel aldrig at få en second opinion på den. Denne kan du opsøge fra mange forskellige sider, f.eks. i dit nære netværk, men her kan du risikere, at det nødvendige modspil ikke bliver givet, og det kan derfor være mere givtigt at søge objektiv ekstern sparring.

 

En anden og måske endnu bedre løsning er at kombinere begge muligheder ved at finde en makker, dvs. en partner til virksomheden. På den måde kan man støtte hinanden i de svære tider, dele glæden i de gode tider, samt gøre brug af hinandens kompetencer.

 

Men før du indgår et samarbejde og finder en partner til selskabet, skal du nøje overveje den juridiske ramme, som virksomheden er forankret på. Mange undervurderer, eller ignorerer, den juridiske ramme omkring virksomheden, indtil det er for sent. De efterfølgende juridiske tvister kan blive meget langvarige og bekostelige, hvis man ikke har fået udarbejdet og underskrevet en detaljeret ejerskabsaftale - gerne i samarbejde med en advokat, som har erfaring inden for start-ups. Diverse skabeloner fra nettet kan også anvendes som en start, men gør jer selv den tjeneste at konsultere en advokat, inden ejerskabsaftalen underskrives, da der nemt kan være væsentlige forhold, som I ikke har tænkt grundigt nok over, f.eks. metode til værdiansættelse af virksomheden ved udtrædelse, dødsfald, skilsmisse el.lign.

 

Ting tager tid, lang tid!

Selvom det hele kan virke meget lige til, inden du går i gang, så er det en god idé at væbne sig med tålmodighed, for selv meget simple ting kan tage tid, nogle gange meget lang tid. Mange vil opleve, og senere erfare, at man som selvstændig og iværksætter lynhurtigt får utroligt mange kasketter på ift. virksomheden - også inden for fagområder, hvor ens interesse måske ikke ligger. Men når man er iværksætter, bliver du nødt til at have en god portion evne til selvledelse, for ingenting driver sig selv. Med andre ord skal du selv skubbe alting i gang og derover få alt fulgt helt til døren, for ellers sker det ganske enkelt ikke.

 

Kan man planlægge alt?

Ja, det kan man godt, men husk, at det er en meget omskiftelig verden, vi lever i dag, og særligt, når du er i gang med at starte en virksomhed op. Så i stedet for at skrive en lang og meget detaljeret forretningsplan, kan du med fordel skære ind til benet og starte med at kradse 5-10 sider ned, hvor du fokuserer på:

 

- At få dit og virksomhedens why (hvad) på plads, altså hvorfor er virksomheden overhovedet sat i verden (vi vil senere skrive et særskilt blogindlæg om bl.a. vision, mission og værdier).

- At finde (de første) fem kunder.

 

Uden en fuldstændig minutiøs forretningsplan giver du dig selv plads til at forsøge dig frem, men samtidig har du med ovenstående fået overblik over de første processer og fået sat en smule struktur på tankerne. Dette giver dig mulighed for at måle og veje eksekveringen samt løbende tilpasse dine planer, hvilket i virkeligheden måske er det vigtigste.

 

Den (dum)dristige iværksætter!

Sælg produktet, inden det er klart! Det lyder måske skørt, men det kunne være en ret god fremgangsmåde, hvis implementeringen af idéen ikke kræver store materialeinvesteringer, men eksempelvis blot en computer, et regnskabsprogram og et par testkunder, som du løbende kan tilpasse produktet til. Men vær forsigtig med denne fremgangsmåde fordi der er også høj risiko for, at du pludselig ikke kan levere til tiden og dermed taber det hele igen.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende direkte opdateringer om iværksætteri, virksomhedsfinansiering, erhvervslån og meget mere. Du kan også følge os på Facebook og/eller på LinkedIn.