5.3.2018

OPR-Virksomhedslån – START-OBS | Strategi og værdier

Som selvstændig er det vigtigt, at du jævnligt tager dig tid til at løfte dig over dagligdagens praktiske gøremål og tænker over de strategiske perspektiver for din virksomhed og dens værdier. Se med herunder og hør, hvad nogle af Danmarks dygtige iværksættere mener om emnerne i videoen.

 

Reverse engineering

De fleste vil måske have en tendens til at se strategi fra ”et nulpunkt” og så frem i tid. Men måske ville det være lettere at vende det på hovedet og starte med at fastslå: hvor vil jeg og min virksomhed være om 5 år, 3 år, 1 år og derefter bryde det helt ned til konkrete målsætninger og milestones på 3 måneder inden for det kommende år. Problemet med strategi er ofte, at det hele let bliver lidt luftigt og uhåndgribeligt samt sammenflettet med en masse flotte ord. Flotte ord skaber dog ikke omsætning, før de virkeliggøres i reelle handlinger og arbejde, hvilket dine 3-måneders-målsætninger kan hjælpe dig med.

 

Hvad er din vision?

Når du har fastlagt strategien, skal du dog stadig være opmærksom på at tilpasse dig de dynamiske markedsforhold, som stort set alle brancher er underlagt. Men netop tilpasning burde ikke være noget problem, såfremt din vision er stærk nok. En vision består - helt basalt set - af to dele: en kerneideologi (core ideology) og en fremtidsforestilling (envisioned future). Virksomhedens kerneideologi definerer, hvem virksomheden er, og hvorfor denne eksisterer, mens fremtidsforestillingen beskriver, hvad virksomheden tilstræber at blive, opnå og skabe, dvs. noget som det typisk kræver en væsentlig ændring eller proces for at nå. Kerneideologi kan splittes yderligere ned til:

 

a) kerneværdier (core values), som ikke kræver nogen form for ekstern begrundelse, f.eks. er én af Disneys kerneværdier fantasi. Kerneværdierne i en virksomhed tillægges selvsagt en høj værdi internt i virksomheden, og en virksomhed skifter ikke sine kerneværdier ud, men søger i stedet at påvirke sine markeder og/eller kunder for at være tro mod sine kerneværdier.

b) kerneformål (core purpose), som er/beskriver selve virksomhedens eksistensgrundlag. Begrebet skal ikke forveksles med virksomhedens nuværende produkter, idet kerneformål typisk hviler på stifterens idealistiske overbevisning ift. virksomheden. F.eks. er Disneys kerneformål: ”to make people happy”. Du kan sikkert finde dit eget kerneformål ved spørge dig selv: ”vi producerer X produkter eller leverer Y services” og derefter spørge 5 gange ”hvorfor”. Øvelsen er ganske sund, da den tvinger dig til at finde selve kerneformålet med din virksomhed.

 

Fremtidsforestillingen (envisioned future) kan ligeledes opdeles yderligere, men for nemheds skyld vil vi blot her understrege, at virksomhedens vision rummer en form for ubegrænsede helheder, mens strategien er handlingerne til at efterkomme disse, og at strategien kan tilpasses uendeligt mange gange, hvorimod visionen forbliver fastankret.

 

Helikopteren!

Når du som selvstændig først kommer godt i gang, bliver hverdagen hurtigt fyldt med operationelle gøremål og praktiske problemstillinger, som skal løses. Det æder din tid, og prioriter derfor en gang i mellem, måske hver tredje måned, at tage en tur i helikopteren og se det hele fra oven, så du ikke fortaber dig i dagligdagens detaljer. Detaljer er selvsagt vigtige, men der kan være guld gemt i det forkromede overblik.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende direkte opdateringer om det at være virksomhedsejer, kapitalfremskaffelse til din virksomhed, virksomhedslån og meget mere. Du kan også følge os på Facebook og/eller på LinkedIn.

 

kr.

mdr.

  • Månedlige afdrag:
    kr.
  • Totalbeløb til afdrag:
    kr.

20% Rabat på Ekspeditionsgebyret såfremt samtlige afdrag indbetales rettidigt: 5.596 kr.
Læs mere her