12.10.2018

OPR-Virksomhedslån - husker du konkurrencen Danmarks Bedste idé og vinderen af den?

Det er snart 1 år siden vi, i samarbejde med Ekstra Bladet, arrangerede konkurrencen Danmark Bedste Idé, hvor alle iværksættere og opfindsomme sjæle i hele Danmark fik mulighed for at indsende deres idé eller idéer, hvorefter brugerne og et dommerpanel bestående af Christina Hembo, Martin Thorborg og Martin Frederiksen skulle finde frem til en vinder.

 

Vinderen blev som bekendt Allan Hylbech og hans idé SWOPBOX. Men en ting er jo at vinde konkurrencen og de 100.000 kroner, der fulgte med, mens det - som det er med alt iværksætteri - er en helt andet anden sag at få sat gang i idéen.

 

Vi er dog nysgerrige, og vi har derfor været i marken for at tale med Allan om hvordan det er gået siden sejren kom i land tilbage i januar: se vinderen af Danmarks Bedste Idé!

 

Allan Hylbech, vinderen af Danmarks bedste idé (th) og Martin Frederiksen, landechef OPR-Virksomhedslån (tv).

 

En fantastisk rejse

Vi starter ganske enkelt med at stille Allan et stort og åbnet spørgsmål: Hvordan er det gået siden sidst Allan?!

En glad og fornøjet Allan udbryder i begejstring:

 

”Det har været en vild, vild, vild, ja helt vild rejse siden jeg vandt konkurrencen Danmarks bedste idé. Det hele har været så fedt, og som du nok kan høre, er jeg utrolig glad og helt oppe at køre, ja næsten selvlysende”.

 

Nuvel, når vi stiller åbne spørgsmål, så må vi jo forvente at få åbne svar, men selv om det er fantastisk at se hvor godt det er gået for Allan, er vi stadig nysgerrige på hvordan han er kommet til der hvor han og SWOPBOX er i dag. Vi følger derfor op i kronologisk rækkefølge.

 

Vi etablerer et selskab og putter lidt i skuffen til overraskelser

Allan, kan du fortælle os om hvad er præmiepengene er blevet brugt til?

 

”Jeg, jeg mener faktisk vi har brugt nogle af præmiepengene til de helt basale ting, herunder f.eks. at få etableret vores ApS selskab struktur for hele projektet. ApS strukturen signalerer den rette seriøsitet for hvor vi vil hen med det her projekt. Derudover har vi været ude og samle inspiration rundt omkring i Danmark, bl.a. i Vejle hvor der er tilsvarende problemstillinger som den SWOPBOX søger at løse (i København, red.). Derudover har vi gemt nogle af pengene som en reserve hvis der skulle komme (grimme) overraskelser fra f.eks. SKAT”.

 

Brækkede ribben, netværk, advokater og en robotforsker

Vi spørger Allan: Hvor mange er involveret i projektet nu? Fuldtid og deltid? Nogle ansatte eller frivilligt arbejde?

 

”Jeg arbejder fuldtid på SWOPBOX, eller dvs. lige nu prøver jeg at komme mig over et knallertstyrt, som jeg havde fornyeligt. Jeg faldt i Frederikssund, men kørte alligevel hele vejen hjem til Nørrebro - syv brækkede ribben - shit det gjorde ondt. Nå, men tilbage til emnet - jeg er som sagt fuldtid på SWOPBOX, men stadig i frivilligt format. Faktisk har det været helt utroligt at se hvordan ikke kun mit eget netværk, men også mit netværks netværk, frivilligt blev, og stadig bliver aktiveret som følge af konkurrencen. Det er fantastisk at se hvordan alle arbejder og bidrager frivilligt mod et større fælles mål.

 

Vi har f.eks. advokater, som yder juridisk hjælp og giver sparring til, hvordan vi skriver ansøgninger til diverse fonde som vi søger finansieringsmidler hos. Eller tag vores robotforsker, som hjælper med en masse af de praktiske udfordringer - hvordan sikrer vi f.eks., at maskinen genkender kanylerne rigtigt, så det kun er kanyler, der giver returpant? Eller vores designer som også hjælper os for sine blå øjnes skyld. Kort sagt: fantastisk energi fra alle involverede”.

 

Det er nemt og det tager kun 10 minutter eller gør det?

Allan fortæller uddybende om selve opstarten og rejsen indtil videre:

 

”Vi er kommet rigtig langt, men shit hvor er der mange praktiske problemer, selvom det i teorien kun tager 10 minutter at oprette et selskab. Der er mange børnesygdomme når man starter en virksomhed, så kig dig selv dybt i øjnene inden du begynder.

 

Vi har bl.a. brugt meget, rigtig meget, tid på at forberede en knivskarp præsentation af projektet - ALLE detaljer, spørg mig om hvad som helst, og jeg kan svare dig, også i søvne. Det har været en svær, men samtidigt lærende proces, og vi har fået meget god frivillig sparring fra en række professionelle personer, f.eks. business angels, forretningsudviklere, idémagere, direktører, ja jeg kunne blive ved - det er et fantastisk engagement, vi har oplevet fra folk.

 

Selve præsentationen skal bruges til at få de skriftlige hensigtserklæringer fra de forskellige primære aktører, dvs. kunderne, herunder både de private og offentlige, således at vi kan få gang i finansierings- og produktionsdelen. Særligt fondene skal bruge dokumentation, dvs. hensigtserklæringer fra kunderne som binder sig til projektet for at de vil putte kapital i projektet. De offentlige aktører kan allokere finansiering via f.eks. ubrugte (sats)puljemidler. Vi har således på en måde spredt ”finansieringsrisikoen” eller rettere finansieringsmulighederne, fordi vi ikke begrænser os til at håbe på finansieringstilsagn fra kun én part.

 

Vi også modtaget, og stadig med stor tak, hjælp fra en udefrakommende international mentor til at få konkretiseret vores strategi og få fulgt op på den, og i tiderne hvor vi ikke selv havde det forkromede overblik, der havde han.”

 

Vi er klar, men venter i spænding…

Nu nævner du selv strategi. Hvad er næste skridt på vejen? 3 måneder, 6 måneder, hvor er du og SWOPBOX om 1 år fra nu?

 

”Vi er klar til at bygge SWOPBOX, men vi venter som sagt på enten fuld binding fra en stor kunde, eller at der frigives fondsmidler til projektet. Hvis bare én af disse lykkes, hvilket vi forventer snarligt, så er maskinen klar til at blive testet om 6 måneder sammen med betatesterne. Helt konkret bygger vi en 1-1 prototype med en samarbejdspartner som allerede er interesseret og klar. Dernæst producerer vi en række 1/10 størrelser (ligesom Tintins raket!) som vi kan have med til kundemøder fremadrettet. Den første SWOPBOX maskine bliver forventeligt den sværeste, så det afhænger af testene hvornår vi kan skalere op”.

 

Hvad har det bedste (og det værste) været ved at vinde Danmarks bedste idé?

Allan fortæller:

 

”Det bedste:

 

  1. Nu er der ingen vej tilbage, det var og er en stor anerkendelse at vinde konkurrencen, men det forpligter også.
  2. Vi har fået opbygget en organisation med udgangspunkt i mit netværk, men også helt udover mit eget netværk.
  3. Vi har haft mange som har leget djævlens advokat, og det har hjulpet os med at få en helt skarp forretningsidé og en strategisk køreplan for produktet og dets udvikling som også holder økonomisk.
  4. Det har været sjovt og meget lærende at starte en virksomhed op.
  5. Du skal fucking ville det helt ind i sjælen fordi du går sukkerkold så mange gange i løbet af processen. Og så træder urkræfterne ind.

 

Mens det værste har været:

 

  1. Det negative lå inden jeg vandt konkurrencen. Jeg kæmpede en brav kamp, men den var meget op ad bakke - faktisk sammenligneligt med sisyfosarbejde! Men ved at vinde konkurrencen fik jeg, udover anerkendelsen og præmien, medieomtale som gjorde, at jeg kunne bryde igennem lydmuren og dermed tappe ind i de rette netværk med en blåstempling af idéen.
  2. Bureaukratiet omkring opstart af virksomhed f.eks. noget så simpelt som oprettelse af en bankkonto til virksomheden - OMG!”.

 

Vi har økonomiske, praktiske, sociale, politiske og internationale mål!

Hvornår er SWOPBOX en succes, Allan? Allan opstiller nedenstående succeskriterier: ”

 

  1. Økonomisk: når f.eks. en stor kommune og/eller en fond binder sig til projektet.
  2. Det praktiske: Når vi har fået bygget maskinen og den virker.
  3. Socialt: Når slutforbrugeren er tilfreds.
  4. Politisk: Er der ikke et mål som sådan, men vi ser gerne at politikkerne kunne se de økonomiske og i særligt høj grad de sociale perspektiver i projektet.
  5. Internationalt: (celebrities) netværk - hvem ved, kendiseffekten kan have enorm rækkevidde.

 

Og tak til jer - OPR-Virksomhedslån - for det utrolige boost, og fedt at I følger med. Viser jo, også at I har interesse i selve projektet og ikke bare fyrede en konkurrence af”.

 

Er du også klar til at blive iværksætter?

Allan har nu oplevet hvordan en virksomhedsopstart er på egen krop. Vi kan se at mange af de problemstillinger og udfordringer Allan har oplevet er belyst i vores tidligere START-OBS videoer hvor en lang række af succesfulde danske iværksættere deler gratis ud af deres erfaringer - læs og se med nedenfor:

 

 

Hvad er der ellers kommet ud af konkurrencen?

Udover Allans succes er konkurrencen som helhed ligeledes blevet anerkendt ved at vinde Guld i Mixx Awards. Derudover er konkurrencen i skrivende stund indstillet og short listet i kombination med et andet stort native projekt i samarbejde med Jyllands-Posten hos Native Advertising Awards.

 

Følg med når den næste opdatering for SWOPBOX kommer ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev eller ved at følge os på Facebook og/eller på LinkedIn.

kr.

mdr.

  • Månedlige afdrag:
    kr.
  • Totalbeløb til afdrag:
    kr.

20% Rabat på Ekspeditionsgebyret såfremt samtlige afdrag indbetales rettidigt: 5.596 kr.
Læs mere her

Kundeservice

Åben hverdage
09.00-17.00
Telefonnummer
78 76 24 50
E-mail
kundeservice
@opr-virksomhedslån.dk
   
09.11.2018
Det gode samarbejde anerkendes Vores over 12 måneders samarbejde med JP/Politikkens-hus anerkendes... Læs mere…
12.10.2018
Det er snart 1 år siden vi, i samarbejde med Ekstra Bladet, arrangerede konkurrencen Danmark Bedste... Læs mere…
04.10.2018
Vækst din virksomhed med viden Vi har netop færdiggjort version #1 af en spritny guideside særligt... Læs mere…
01.10.2018
I vores første udgave af magasinet SELVSTÆNDIG havde vi fokus på, hvordan du kommer videre fra... Læs mere…