14.3.2018

OPR-Virksomhedslån - START-OBS | Markedsføring

Du kan være god til markedsføring, men er du god til salg, og er markedsføring overhovedet nødvendigt? Se med nedenfor og hør, hvad en række af Danmarks bedste iværksættere mener om markedsføring i videoen: START-OBS | Markedsføring.

 

Digitalt visitkort

Du skal igennem mange små faser, når du starter som selvstændig. Gør dig selv den tjeneste at få styr på nogle af de mest basale ting, inden du begynder på markedsføring. Dette indebærer bl.a. at få lavet en (professionel) hjemmeside og at få testet denne grundigt, således at du har en funktionel hjemmeside. Der findes et utal af webudviklere, men se dig godt for, inden du binder dig til noget. En ting er selve hjemmesiden, hosting, vedligeholdelse, hjemmesidens funktioner osv. Men der er eksempelvis også hele SEO-delen og måske senere hen Link Building og SEM-delen, som du skal tage stilling til. Sæt dig en smule ind i, hvilke CMS-systemer der typisk anvendes ift. din branche, og overvej fordele, ulemper og pris. Det er ligeledes en god idé at have ”rigtige” e-mailadresser i stedet for blot Gmail, Hotmail osv. - om ikke for andet, så er der en højere professionel signalværdi i e-mailadresser, som er tilknyttet dit webdomæne. Du kan selvfølgelig også selv udvikle din hjemmeside, hvilket du kan læse mere om i et blogindlæg, som vi publicerer i løbet af foråret. Tilmeld dig vores nyhedsbrev nedenfor og få besked, når det sker.

 

Sociale medier

Vi hører ofte fra selvstændige, at virksomhedens salg fungerer fint via eksempelvis Facebook, hvilket i sig selv kan være rigtigt. Men vær opmærksom på, at interaktion via Facebook ofte relaterer sig til dit nære netværk, og på at alt, hvad du foretager dig på Facebook, ejes af Facebook og ikke af hverken dig eller din virksomhed. Eksempelvis kan du have 2000 følgere på Facebook, men hvis Facebook vælger at lukke din virksomhedsside, er disse følgere væk, mens dette ikke ville være tilfældet, hvis du havde 2000 modtagere af dit nyhedsbrev, som folk kan tilmelde sig via din hjemmeside. Generelt virker det useriøst, hvis du som selvstændig ikke har din egen hjemmeside, og forestillingen om at drive sin forretning via sociale medier begrænser sig i virkelighedens verden til ganske få brancher, hvor det kan lade sig gøre. Det betyder dog ikke, at sociale medier ikke kan bruges; de er blot sekundære ift. bl.a. din hjemmeside. Vi vil ligeledes senere publicere et blogindlæg om at oprette en Facebook-side og/eller LinkedIn-side til din virksomhed.

 

Data = guldmine

Du kan meget hurtigt få brændt ret store beløb af, når det kommer til markedsføring, så start gerne lidt sparsommeligt. Her kan der være visse fordele ved i første omgang at forsøge sig med online markedsføring, idet du kan lave mindre tests og forsøg for relativt små beløb og samtidig med en vis rimelighed måle resultaterne, da online markedsføring basalt set handler om data. Du kan i den proces teste forskellige hypoteser, hvilket vi også vil udgive et blogindlæg omkring i foråret. Husk, at du kan være god til markedsføring, men at kunderne kommer, fordi de kan lide produktet eller servicen. Omvendt ved kunderne jo kun, at produktet eller servicen er der, hvis du gør dem opmærksomme på det. Ift. online markedsføring er det også værd at overveje, hvilket ansigt der skal repræsentere virksomheden udad til (eller hvordan du ønsker, at kunderne skal identificere sig med din virksomhed), idet fysisk genkendelse til trods for øget digitalisering stadig påvirker købspsykologien.

 

PR = gratis markedsføring?

Du kan også forsøge dig med PR-vejen. Det vil sige pressemeddelelser osv. Men din virksomhed skal nok have lidt mere end blot et CVR-nummer, inden du går denne vej. Omvendt er journalistens fornemmest opgave at skrive ”den gode historie”, så hvis din virksomhed og du selv repræsenterer en sådan, kan det være en billig måde at skaffe sig indirekte markedsføring på. Dog vil det sjældent være salgsorienteret, men ud over omtalen får virksomheden samtidig en vis blåstempling og autoritet ved at være omtalt i de ”rigtige” medier.

 

What is next?

Vi holder nu en mindre pause med video nyhedsbrevene men vender stærkt tilbage i løbet af foråret. Se eller gense de tidligere START-OBS videoer her: Ideén, Opstarten, Kritiske spørgsmål, Ledelse, Strategi og værdier, International og Outsourcing.

Imellem tiden kan du læse de første par indlæg på vores nye blog. Bloggen er stadig under opbygning men indlæggene er færdiggjorte. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende direkte opdateringer om det at være virksomhedsejer, kapitalfremskaffelse til din virksomhed, virksomhedslån og meget mere. Du kan også følge os på Facebook og/eller på LinkedIn.

kr.

mdr.

  • Månedlige afdrag:
    kr.
  • Totalbeløb til afdrag:
    kr.

20% Rabat på Ekspeditionsgebyret såfremt samtlige afdrag indbetales rettidigt: 5.596 kr.
Læs mere her