26.6.2018

OPR-Virksomhedslån - START-OBS | Rekruttering

Det er for mange mindre virksomheder en stor udfordring at finde de rette medarbejdere, når der f.eks. vækstes. Dels kan udbuddet og interessen være begrænset, og dels kan det være svært at finde alsidige profiler, som rummer både de faglige spidskompetencer og samtidig har næse for at navigere i en lille organisation. Nogle mener endda, at det absolut sværeste ved at drive egen virksomhed er at finde de rigtige medarbejdere. Se derfor med i videoen nedenfor og hør de danske iværksættereksperters gode råd, input og erfaringer ift. rekruttering.

 

 

Virksomheden er dit barn, og sammen med medarbejderne er det din famille

I en mindre virksomhed er du/I qua virksomhedens størrelse meget sammen, og det hele kan hurtigt blive meget intensivt. I forlængelse heraf kunne du spørge dig selv: Hvem ville du have med, hvis du skulle bestige Mount Everest, og hvem vil du drikke en øl med? Tænk på, at du ser dine kollegaer mere end din familie og venner, når du er selvstændig. Netop derfor er personlighed et utroligt vigtigt element ift. rekruttering, hvorfor kompetencer er sekundære! Dog kan du selvsagt ikke blot ansætte inkompetente medarbejdere, fordi de har den rette personlighed, men det er væsentligt, at du ansætter medarbejdere, som har ild i øjnene, og som virkelig brænder for det, dvs. virksomheden, og det som den er sat i verden for at løse. Man siger, at hvis folk har et ”godt hoved”, kan de lære hvad som helst, og netop derfor er det snarere personligheden end de umiddelbare faglige kompetencer, som skal være i centrum ift. rekruttering af dine første medarbejdere.

 

Fælles personlige værdier danner et solidt rekrutterings-fundament

Med personlighed følger der oftest også en fælles forståelse af, hvilket værdigrundlag I så at sige er skabt af. Og værdier kan binde medarbejdere sammen og være det fundament, som skal bære holdet - det er typisk dem, du deler værdier med, som holder længst. Lad os tage et helt simpelt eksempel: fodboldholdet. Alle på fodboldholdet betragter f.eks. fair play som en grundlæggende værdi, undtagen én spiller, som derfor hele tiden stikker ud ift. alle andre. Det er svært at forestille sig, at denne ene spiller bliver længe på holdet, idet denne enten selv vil forlade holdet eller bliver kørt ud på et sidespor af de andre. Det virker altså ikke, hvis holdet ikke har samme grundværdier, og der vil med overvejende sandsynlighed skabes en masse friktion og dertilhørende konflikter, når folk ikke deler de samme værdier i en relativt lille gruppe.

 

Schweizerkniven!

Hvis vi betragter virksomhedens medarbejdere ift. en schweizerkniv, så ved vi, at alle delene kan foldes ind i den samme ”kasse”, altså at de passer sammen, men at de hver især kan udføre vidt forskellige opgaver (vi kunne i denne sammenhæng sammenligne værdigrundlaget for virksomheden med ”kassen”). Delene i den simple schweizerkniv kunne f.eks. være en kniv, en fil og en saks. Hvis virksomheden grundlægges af flere partnere, kan det være en god idé, at disse har forskellige profiler, men stadig samme værdier, ligesom den simple schweizerkniv; dvs. en sælger (kniven), en administrator (filen) og teknisk kyndig person (saksen). I den mere avancerede schweizerkniv er der et utal af funktioner og flere forskellige slags: knive, sakse, file, tænger, en negleklipper, en proptrækker osv., og du vil sikkert blive udfordret som virksomhedsejer, når virksomheden vækster, og du skal rekruttere alle disse, men fat mod…!

 

Metodisk tilgang - hvad er kritisk, og hvad er vigtigt for din virksomhed?

En anden tilgang til rekruttering og ansættelser er, at du finder ud af, hvad der er kritisk, og hvad der er vigtigt for virksomheden. Det lyder ikke så svært, men start med at udarbejde en liste over, hvad du selv kan (vær i den forbindelse 100% ærlig). Derefter skal du definere, hvad der er henholdsvis kritisk for din virksomhed, og hvad der er vigtigt for din virksomhed. Når du har fundet de funktioner og/eller opgaver, som er både kritiske og vigtige, så begynder profilen eller profilerne, som du egentlig har behov for at rekruttere, at vise sig. Det kan være en sund og god øvelse at foretage, inden du kontakter et rekrutteringsbureau, idet du helt konkret har udarbejdet en form for behovsanalyse, som kan bidrage og understøtte dialogen med rekrutteringsbureauet.

 

Simpelt illustrativt eksempel: Online (tøj)butik

Du har styr på din produktportefølje, dine vareleverandører, produktbeskrivelserne, prisstrukturen, forsendelseslogistik, reklamationsbetingelser, bankkonto, osv. osv. Det eneste, du mangler, er en hjemmeside med en webshop, men du ved ikke noget om CMS-systemer, webkodning, API-integration med betalingssystemer, design af siden osv. – ja, her er det åbenlyst, at du behøver hjælp til din hjemmeside med webshop, da den er både er vigtig og kritisk. Anbefalingen er således, at du ikke selv går videre her, selvom du sikkert har lyst qua dit iværksætter-gen, da du hurtigt vil spilde en masse værditid, hvis du forvejen ikke har interesse for og styr på hjemmesider.

 

Hvis vi fortsætter med ovenstående eksempel, kunne det også være en god idé at få en bogholder med ombord fra start (gerne med tilhørende revisor). Bogholderen kan sætte din kontoplan rigtigt op fra start, styre momsregnskabet, foretage diverse indberetninger til SKAT osv., og således undgår du de kedelige overraskelser, som vi ofte ser ift. netop bogføring, revision og SKAT. Igen, din tid og kræfter skal bruges på at drifte og vækste butikken, ikke på bogføring, men samtidig er det både vigtigt og kritisk, og hvis det ikke er det fra start, så bliver det ultra vigtigt og kritisk, hvis SKAT pludselig banker på pga. forkerte momsindberetninger og manglede skatteindbetalinger - i værste fald kan det få din virksomhed til at dreje nøglen om.

 

Afslutningsvis runder vi af med et citat, som du kan have i baghovedet ift. din virksomhed og din egen vision for denne: “Great vision without great people is irrelevant” (Jim Collins).

 

Vi håber, at du er blevet lidt klogere eller har fået sat tankerne i gang ift. rekruttering. Husk, at du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev og modtage løbende direkte opdateringer om det at være virksomhedsejer, kapitalfremskaffelse til din virksomhed, firmalån og meget mere. Du kan også følge os på Facebook og/eller på LinkedIn.

kr.

mdr.

  • Månedlige afdrag:
    kr.
  • Totalbeløb til afdrag:
    kr.

20% Rabat på Ekspeditionsgebyret såfremt samtlige afdrag indbetales rettidigt: 5.596 kr.
Læs mere her

Kundeservice

Åben hverdage
09.00-17.00
Telefonnummer
78 76 24 50
E-mail
kundeservice
@opr-virksomhedslån.dk
   
17.07.2018
Livet som selvstændig kan være hårdt, og i de sværere tider kan der nemt snige sig en tanke ind om... Læs mere…
10.07.2018
Vi har bedt nogle af Danmarks bedste iværksættere om at fortælle om de største fejl og læringer,... Læs mere…
03.07.2018
Et godt netværk og en løbende opbygning af dit netværk kan være stærkt medvirkende til din senere... Læs mere…
26.06.2018
Det er for mange mindre virksomheder en stor udfordring at finde de rette medarbejdere, når der f.... Læs mere…